Perempuan ini..

MARYAM BINTI EMBONG

huhu..mesti korang tertanya-tanya sape Maryam binti Embong kan?? well,die adalah orang paling aku sayang kt atas dunia nih..die jugak la buat idop aku penuh warna warni dengan suka duka kami bersama..aku still ingat lagi,mase kecik2 dlu,umo 7 taon,skola darjah satu,balik lewat skola,balik jalan kaki beb..kena tinggal sebab duk asyik sgt duk memain ngan kawan2 kat kawasan perhimpunan sampai c Maryam ni dah balik pon bleh x sedar..kui3..sampai je umah.. PANG!!! kena tampar beb..kui3.. yg lagi best an,mase aku darjah 5 kalo x silap,maklum la,dah beso ckit ni mule ar main jauh skit petang2..dlu main dpan umah,skunk dah pndai pegi umah kwn main kt kg dorang..huhu..biase la dak laki,mase kecik xde la keje lain kalo ngan kwn2,mesti main bola lah~ x kan main congkak lak kan..hehe..(aku main je congkak pon...) ade la satu hari tu aku duk main bola ngan kawan2 sampai maghrib baru ingat nak balik..hehe.. dalam ati mule dah rase x sedap ati..dup dap dup dap...    

                            "kali ni ape plak aku nak kena ngan ummi eh? ritu dah kena rotan,tampar dah kena,ape agi eh?susah nk agak kali ni...harap2 x trok sangat mcm ritu"

tu la bermain dalam kepala aku sepanjang "on the way" balik...huhu..smpai dpn umah,fuhh! punye la ketar lutut nk masok....hnya Tuhan je taw prasaan aku time tu..nk pendekkan citer,aku kena rotan ngan hanger beb kt peha aku...

enough with the side story,back to the topic..huhu..

Actually, Maryam ni sape agi kalo bukan org yg lahirkan aku stelah sperm Mohamed Izhar b. Hassan bergabung ngan ovum si Maryam nih...hehe..Shes my mother..ummi aku ni lahey pada 16 Disember 1951.. ummi aku adelah seorang guru..dah brape byk skola die ngajar..yg aku igt,sk tok dir,ampuan maryam,sk bukit tunggal n last skali sk bukit tumbuh...ummi aku kawen pada umor 28 taon,mase tu an,abah aku baru je 18 taon..giler kan??? tapi tu la kenyataannyer...anak pertama lahey pada 1980,mohammad rafie..then 1981 lak lahey lak sorang agi,mohammad hafiz..next year,1982 lahey lak si fatimah asma ni..pastu lahey lak fatimah salihah on 1983..rehat staon,lahey lak nurul akmal on 1985...still x ckup,lahir lak nurul hasanah,1986....then selang 4 taon (x larat kot byk sgt...kui3...),lahey lak si nor syakirah,1990...selang agi 2 taon,kuar la anak bongsu die ni,maybe dah ummi dah x larat kot..lagipun anak2 dah besor pnjang n byk keje nak buat..so maybe xde mase..yang last ni diberi name ahmad syafiq..hehehe...

me, my sisters, my mom and dad XD
   

mase aku form 3,satu kejadian yg mmg aku x kan lupekan sampai bile2...on 16 Mei 2007,ummi aku meninggal sebab paru2 kronik...2 minggu duk hospital..malam sblom masok hospital tu aku n my dad je yg ngah terjaga..first batok berdarah..igt biase je,sbb dari dlu agi mmg batok berdarah..x sangka lak dah smpai trok camni..then i follow my dad pegi hantar ummi ke hospital..aku mmg dah x tahan sgt time tu..dari umah smpai ummi aku masuk wad,aku x stop nangis..law korang,mak korang,orang yg paling korang syg,korang rapat,sgla masalah citer kat die,tetibe masuk ospital..mmg ar sedeyh kan?? ummi aku masuk ospital 2 minggu je..lam 2 minggu tu aku n kakak aku,nor syakirah bergilir jaga ummi kat ospital..nak kate letih tu,memang letih yang teramat...ulang alik dari umah,nk study agi..keje skolah ag..nk jaga ummi agi..tapi nak buat camna,untuk ummi aku,x skola pun xpe...aku x kesah kena denda,result trok or x siap kerja skolah..yang penting nak tgk ummi aku sihat..tapi aku mula x sedap ati lepas 1 minggu ummi duk kt ospital..ummi mula brubah..ummi jadi pendiam sgt...degil...lam 1 minggu tu ummi just bercakap bile perlu je..hati aku rase lain,

"Knape ummi jadi mcm ni??something akan terjadi kat ummi ke??xkan la ummi dah nak tinggalkan kitorang??"

tu la lam kpale aku mase tu..

ummi still dengan prangai die,xnak mkn ubat..xnak mkn...time doktor cek pon degil..kitorang terpaksa berkeras ngan ummi,pegang tangan die..pgang ummi spya x byk bergerak..semakin hari condition ummi smakin trok,ummi mule x kenal orang lagi..

"Awak anak sape?? mane mak awk?? mari sini wat ape??"

kitorang terkejut sangat bile ummi tnya camtu kat kitorang,anak2 die..sampai aty ummi dah x kenal lagi anak2 die..tapi kitorang faham knape ummi kate camtu..ummi x sedar die kate camtu..aku taw ummi xkan kate cmtu kat anak2 dier..last day seblom masuk wad CCU..time tu turn aku jage ummi..ummi panggey aku,berbisik ngan aku ;

"adik,antra anak ummi,adik la hok ummi paling sayang....adik jaga diri molek,dengar ckap kakok2,ubat adik tu jgn lupe makan..ummi rase ummi x lame doh ni..ummi nak adik hepi sokmo,jangan baloh ngan adik bradik,jangan cari pasal..adik budak baik,adik jangan jadi budak nakal,ummi nk ngat tengok adik amik tesl mcm adik kabo ke ummi dlu..bile besor kekgi,adik tolong ar jage kakok2..abg long kawen doh,abg apih xdop sini,jadi tanggungjawab adik ar plok sbagai ank laki ummi hok last skali jaga umah..ni nape hok ummi kabo ni rahsia ummi hok terakhir ngan adik.."

aku x tahan giler time tu,lpas pada tu,stiap kali tgk ummi mesti aku nangis..aku x sanggup doh tgk ummi aku lam keadaan mcm tu..keesokannye,ummi masuk wad CCU..wad tu mcm ICU gop..dalam wad tu,ummi mcm mayat idup,wayar penuh kt ummi..kurus je...mase ni lagi ar aku x sanggup tgk ummi..ummi mcm terseksa dgn wayar2 pnuh kt ummi..3 hari dalam CCU,haru jumaat,7.02pm,ummi meninggal....mlm tu jgk kitorang wat balik ummi ke umah..siap2 kan umah untuk smyg jenazah n sumer2..sempat jgk bermalam kt umah dengan ummi buat kali terakhir..keesokannya,kitorang pergi ke tanah perkuburan bukit tumbuh..sebelum pergi,kitorang adik bradik tgk ummi buat kali terakhir...kitorang kucup dahi ummi,cium pipi ummi..plok ummi erat2...ya ALLAH,knape kau terlalu awal ambik ummi?aku masih perlukan ummi~ idup aku lost tanpa ummi,slain Engkau,die lah tempat aku ngadu sumer masalah aku,tempat aku mengadu suka duka aku..majlis kat tanah perkuburan habis pkul 12 lebih..cikgu razak pon datang..start keesokan harinyer,sampai la hari ni,aku x pernah lagi boleh menangis walaupun sedih mcm mana pon...kerana aku sedar akan tanggungjawab aku skarang...

*ummi,terima kasih kerana jaga kitorang slama ni,adik mintak maaf sebab ummi x sempat tengok adik berjaya,malah x dpt bersama adik semasa adik PMR ritu...adik sayang sgt2 ummi,adik harap ummi slalu ade ngan adik..adik akan slalu doakan ummi...adik akan buktikan adik bleh buat ummi bangga ngan adik..adik nk ganti ummi jadi cikgu..cikgu2 sumer support adik,terima kasih kat ummi...

p/s : Al-fatihah~

0 comments: